5 bedste serie-introer nogensinde - hold dig fast

Hvad der snakkes om i Cannes, mens du streamer

Genre: ‘reportage’ fra skyen over Cannes

Cannesfestivalen er i fuld gang. Stjernerne er der, instruktørerne, journalisterne, paparazzierne, købmændene og nørderne. Ingen Trier, men Casper Christensen og Frank Hvam repræsenterer med toeren ‘Klovn Forever.’

Der kindkysses, backstabbes, snuses og svedes på flere måder, sådan skal det være. Men en koldfront blæser mørke skyer ind over rivieraen. Det er tid til at tage solbrillerne af for filmens hanelefanter og alle os andre, hvis vi tør. Jeg taler om krigen mellem det gamle film-Hollywood overfor Netflix og film-seriestreaming i al almindelighed. En krig som du og jeg marcherer med i, hvis du streamer. Før streaming havde film et land, men hvis hjem er, hvor hjertet er, så er det ikke i Hollywood mere, for verdens filmelskere. Som det ser ud.

Stedet der styrter i grus

Hollywood er stadig et fysisk sted, der udsender en bestemt film på et bestemt tidspunkt i en biograf – og derefter kan den købes/lejes/streames efter en bestemt afmålt tidsramme til hjemmesyn. Herfra udgår magten, produktionen, handlen for hele den vestlige verdens filmindustri, men med streaming er det fysiske sted og tidsrammen opløst i skyen. Ja, magten smuldrer under Hollywood, som vi kender det. Skiltet med bogstaverne tilter farefuldt nedad i gruset. Og ALLE ved det, mens orkestret spiller videre.

hollywood_sign_by_ilove-d2y4qfp

Coen-brødrene Ethan på 60 & Joel på 57 er i år som noget nyt udvalgt som juryformænd. Der plejer være én. I Politiken kan man læse, at Joel til spørgsmålet om, hvordan de ser på den nye udvikling i folks film-serie forbrug, svarer;

“Hvordan jeg har det med, at folk ser Lawrence of Arabia på deres iPhone? og fortsætter –

Der er noget særligt ved at sidde sammen med en stor flok mennesker og se en film på det store lærred. Intet kan konkurrere med det, og det er sådan noget filmfestivaler som denne kan være med til at holde i live.”

http://politiken.dk/kultur/filmogtv/cannes/cannes_2015/ECE2668771/coen-broedrene-langer-ud-efter-netflix/

Han er udvalgt som juryformand for Cannes-filmfestivalen, hvad ellers kan han sige? Det er det romantiske forsvar for Hollywood, og jeg giver ham ret med mit hjerte. Men hvad hvis virkeligheden fjerner sig fra filmmediet, som vi kender det, som vi er vokset op med, og som vi har lært at elske på en bestemt måde? Fakta er, at vi har ændret forbrugeradfærd.

…for at genopstå i skyen

Netflix-bossen Ted Sarandos deltog i en debat i Cannes’ første dage om filmmediets fremtid og udvilking sammen med Hollywoods helt store kanoner bl.a. den legendariske producer Harvey Weinstein. Netflix er nemlig på vej ind på filmmarkedet. Sarandos udtaler:

“Folk vil stadig gå i biografen og se film. Men jeg tror folk gerne vil have et valg, og hvis vi ikke giver dem det valg, vil det skade filmselskabernes interesser”

Man skulle tro, at fronterne nemt kunne trækkes op, men Weinstein har lige indgået aftale med Netflix om at 2’eren til ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, som han producerer, skal udgives på Netflix samme dag, som den får premiere i biografen. Tidsrammen har Netflix længe været i krig med Hollywood om og går nu også i gang med at producere film (ligesom med serier) bl.a. Adam Sandlers nye film.

Med syreregn over Europa

Den europæiske filmindustri ser med med bævende knæ på Netflix’ indtog på filmmarkedet, da Netflix ikke bidrager økonomisk til europæiske filmstøtteordninger. Anders Hjort i Politiken fremhæver en norsk journalists spørgsmål ang. det økonomiske aspekt til Salandos:

Er du klar over, at Netflix model vil ødelægge økosystemet i film indenfor fem til femten år?

http://politiken.dk/kultur/filmogtv/cannes/cannes_2015/ECE2672549/netflix-er-under-angreb-fra-flere-sider-i-cannes/

Hvorpå Weinstein kommer ham i forkøbet med:

“Jeg vil hellere se politikerne bruge penge på hospitaler og skoler end på filmstøtte.”

Godt ord igen. Lidt for godt.

‘Klovn Forever’ blev købt af udlandet, og jeg glæder mig til dens premiere i september. I biografen. Men jeg ved ikke, om vi skal grine eller græde, hvad gælder udviklingen. Er vi alle med til at understøtte den øgede centralisering og de store pengemogulers magt via vores streamingforbrug, hvilket vil gå ud over dansk og europæisk film og tv?

8930414-klovn2---1

Klovn forever eller ej, vi elsker at streame, og orkestret spiller videre. På med solbrillerne, og skænk mig en dobbelt op med, what she’s having, for det her spøgelsestog kører stærkt, og hvis du streamer, er du med ombord.

Dette omhandler i øvrigt kun lovlig streaming, den ulovlige tør jeg slet ikke gisne om.

 

 

 

 

 

 

http://politiken.dk/kultur/filmogtv/cannes/cannes_2015/ECE2668771/coen-broedrene-langer-ud-efter-netflix/

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

 

Næste indlæg

5 bedste serie-introer nogensinde - hold dig fast